dinsdag 4 oktober 2011

Kopje thee

Even naar de bio-drogist geweest. Appelazijn gehaald. Toch nog ook maar even bij AH naar binnen gewipt. Druiven en ananas gehaald. En een biologische reep chocola. Puur. Er overspoelt mij een weldadig gevoel. Ik heb mijn kopje Earl Grey gezet. Echte Earl Grey gekocht in en meegenomen uit Engeland. Daarin heb ik een wolkje melk gedaan. En nu mag ik dat opdrinken van mezelf.
Ik ga er even voor zitten. Het eerste slokje is het lekkerst omdat alle verwachting uitkomt. De smaak is precies goed, de temperatuur exact hoe ik het lekker vind, lekker warm. Volledig tevreden drink ik mijn thee. Aangezien ik zojuist de in mijn ogen verantwoorde chocola heb gekocht, eet ik daar ook een stukje van. Het smaakt heerlijk.

Ik ben totaal voldaan. Wat een genot. Zo iets eenvoudigs, en daar zo van genieten.
In mijn dagelijks leven ben ik mij altijd bewust van hetgeen ik in mijn lichaam deponeer. Voor mij geen uitstapjes naar snackbars of andere fast-food tenten. Sinds ik mij meer en meer in spiritualiteit verdiep beschouw ik mijn lichaam als mijn unieke voertuig hier op aard. Dat komt neer op het volgende: in mijn kleine autootje dat draait op benzine zal ik nimmer diesel gieten. Dan gaat ze protesteren en daarom krijgt ze wat ze nodig heeft. Aangezien dat zeer goed werkt, doe ik hetzelfde met mijn lijf. Ik giet er zo min mogelijk in wat er niet in hoort. Zo werd mij tijdens mijn verblijf in een ashram in India door een Ayurvedische arts aangeraden om geen koeienmelk meer te drinken. Toen moest ik wel even slikken omdat ik onmiddellijk aan mijn Earl Grey met just a spot of milk dacht. Hij ried me sojamelk of rijstemelk aan. Ik had daar een hard hoofd in. Toch volgde ik zijn advies op. Ik eet nu organische muesli met rijstemelk ’s morgens. En dat is nog lekker ook. Dus van de week probeerde ik eens een kop thee met rijstemelk. Maar nee, dat smaakte toch echt heel anders. Vooral omdat die rijstemelk nogal zoet is. Ik besloot toen krachtig dat de Ayurvedische arts voor wat betreft mijn thee de boom in kon. Hij zei dat zwarte thee constipatie in de hand werkt. Dat geloof ik grif. Maar één à twee kopjes per dag zullen mij niet hardlijvigen. Ik heb nu van die kleine pakjes houdbare melk die kinderen wel mee naar school nemen. Speciaal bestemd voor mijn wolkje in de Earl.
Wat een genot. Het beste moment op mijn dag. Die tevredenheid is balsem voor mijn ziel. Dat weet ik zeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten